Blogy

Apple čelí veľkému problému a zároveň výzve

Miroslav Blahušiak, 29.07.2014 16:23

Apple čelí veľkému problému a zároveň výzve

V poslednej dobe sa technologický gigant spája s veľa zaujímavými udalosťami. Júnový split akcií v pomere 1 ku 7, minulotýždňové zverejnenie kvartálnych výsledkov, no a najnovšie sa bude všetko sústrediť na uvedenie nových produktov na trh. Práve o tomu sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch.

Apple môže čeliť veľkému problému stanovenia ceny nového iPhone 6 po celom svete. Ako uvádzajú štúdie, až takmer 90 % ľudí v Brazílii vlastní telefóny s operačným systémom Android. Ide o ohromujúce číslo, ktoré ešte zvýrazňuje fakt, že Android vlastní viac než 75 % trhu so smartphonmi v Brazílii, Argentíne a Mexiku. Aj toto poskytuje predstavu o protivetre, ktorý môže v Septembri fúkať proti iPhonu 6, kedy má byť  pustený na trh.

Apple samozrejme predáva svoje produkty po celom svete, ale tieto trhy, moderné ekonomiky s miliónmi používateľov telefónov, netreba vôbec podceňovať. V krajinách, kde žije veľa chudobných spotrebiteľov, si len málo z nich bude môcť dovoliť nový iPhone. Spoločnosť nemá ani len distribučné siete v niektorých spomínaných krajinách, veď ešte len v minulom roku otvoril Apple svoju prvú pobočku v Brazílii.

V krajinách Latinskej Ameriky majú dokonca väčší podiel telefóny s Microsoft Windows. Aby sme sa nebavili len o „developing countries“, tak aj napríklad v Španielsku klesol podiel Androidov (z 93 % na 83 %) nie kvôli Applu, ale kvôli Windowsu. Toto všetko je dôležité, pretože čoraz viac a viac svetovej populácie je online cez svoj smartphone a rast bude pokračovať hlavne v „chudobných“ krajinách.

Pomenovanie „chudobné“ treba samozrejme chápať  relatívne, v kontraste s „bohatými“ krajinami Severnej Ameriky a Západnej Európy. Ak porovnáme priemerný ročný príjem na osobu v USA (per capita income) 47 000 dolárov, s ročným príjmom napríklad v Indii 3 560 dolárov (všetko podľa World Bank) a dáme ich do kontrastu s tým, že iPhone 6 bude v USA predávaný za zhruba 700 dolárov, zatiaľ, čo v Brazílii asi za 1 200 dolárov a samozrejme v každej ďalšej krajine mimo USA o niečo drahšie, je to naozaj nezanedbateľný fakt.

Majitelia iPhonov môžu momentálne o Androide povedať jednu dobrú vec. Konkurencia dopomohla zníženiu priemernej predajnej ceny iPhonov. Priemerná cena bola znížená pod 550 dolárov, odkedy Apple začal predávať svoj iPhone 4 a 4S so zľavami v miestach, ako India.

Otázkou teda ostáva, akú stratégiu zvoliť. Existuje celý rad čínskych výrobcov lacných telefónov, ktoré, čo sa týka pomeru ceny a kvality, sú pre ľudí čo „počítajú každý cent“  lepšou variantov. Stratégiou Applu samozrejme nie je účasť na „low cost“ trhu, firma vždy chcela ovládať najziskovejší sektor. Nateraz to Applu ešte stále vychádza. Do budúcna sa však vynára hneď niekoľko otáznikov. Budú napríklad lacnejšie a zároveň čoraz lepšie Androidy väčšou hrozbou pre Apple, ako napríklad samotný Samsung?? Aký je zmysel mobilnej platformy, ktorú používa iba 20 % sveta?? Prečo by ste mali mať starý 3.5 palcový iPhone 4, keď môžete za rovnakú, či nižšiu cenu, 5 palcový Android??

Nechajme sa teda prekvapiť ako Apple zareaguje, akú cenovú politiku zvolí, či pristúpi k zľavám aj na 5kových modeloch (podobne ako na 4kových) atď.

Poslať na email Tlačiť



Autor:
Ochrana proti robotom:
Captcha
 

Komentovať možete aj pomocou svojho facebook účtu